Waarom zou een maker koppig moeten zijn? Omdat het kiezen en verdedigen van een positie een belangrijk en onvermijdelijk onderdeel is van elk betekenisvol maakproces. Een koppige maker weet wat er in cultureel, economisch, sociaal en technologisch opzicht om hem of haar heen gebeurt, om zo vanuit een geïnformeerde positie de status quo uit te dagen. De koppige maker probeert alternatieven te ontwikkelen voor bestaande contexten, domeinen en praktijken die normaliter doorgaan voor ‘het gangbare.’
Verkenning
Maar wat betekent dit concreet? Hoe ziet de praktijk van koppige makers er eigenlijk uit? Die vragen gaan we samen onderzoeken tijdens deze editie van het Studium Generale. Middels lezingen, workshops, presentaties en performances krijgen jullie de kans om samen met makers uit binnen- en buitenland op verkenning/zoektocht/ontdekkingsreis te gaan naar de verschillende verschijningsvormen van creatieve koppigheid. Vanzelfsprekend zal je daarbij bijzondere kunstenaars en ontwerpers tegenkomen, maar ook dj’s, schrijvers, activisten en stadsontwikkelaars. Al deze makers kiezen voor een koppige attitude om hun maakprocessen betekenis te geven, een houding die vaak prima samen blijkt te gaan met artistiek en commercieel succes. Hoe kan dat eigenlijk?
Rol van betekenis
Tijdens deze editie van het Studium Generale proberen we er dan ook gezamenlijk achter te komen of koppige ontwerpers meer kunnen zijn dan hippe decorateurs of slimme ‘solution monkeys,’ en of koppige kunstenaars een rol van betekenis kunnen spelen buiten de eigen vertrouwde omgeving van culturele presentatiepodia. Kunnen koppige makers eigenzinnige alternatieven formuleren voor gangbare praktijken, of reageren ze vooral op het werk van anderen? Kortom: zou een maker eigenlijk wel koppig moeten zijn?